Xubuntu 14.4

Voor wie om wat voor reden dan ook nog geen afstand wil doen van wat oudere apparatuur maar deze nog gewoon wil gebruiken is er onder andere Xubuntu 14.4.

Afbeelding

Zelf heb ik zo’n gevalletje in de vorm van een IBM X41T laptop. Ooit eens gefabriceerd uit drie defecte modellen en jarenlang gebruikt als handig gebreedschap onderweg. Intussen is het ding behoorlijk antiek en elke keer weer had k vastloperproblemen onder Windows 7. Met Windows 8 waren die problemen over maar bleef het ding en bijzonder traag. Logisch want het systeem was daar natuurlijk ook niet voor gemaakt. Na verschillende experimenten, onder andere met het reeds verdwenen Pear OS 8 loopt het ding nu op Xubuntu Linux 14.4. Ik gebruik hem vooral als ik in Oost-Europa of Afrika ben want dan hoef ik niemand in verleiding te brengen om er met mijn intussen ook al oudere MacBook Pro (met een geheel eigen gebruiksaanwijzing) vandoor te gaan. 

Verder heb ik Xubuntu 14.4 draaien op een oude Aldi PC bij mijn ouders, een HP DC7800sff op locatie Almere en staat het verhaal bij verschillende kleine middenstanders en thuisgebruikers in Amsterdam in de testfase. In Amsterdam werkt er intussen een wat oudere dame uit de buurt mee omdat haar PC Windows 7 niet trekken kon. Het is de bedoeling dat het verhaal ook in Oost-Europa en in Afrika een vervolg gaat krijgen, maar dat gebeurt pas als kinderziekten een beetje bekend zijn en eventuele vragen vlot via de mail beantwoord kunnen worden om te voorkomen dat ik steeds heen en weer moet.

Xubuntu 14.4 ophalen en alvast opleuken met DockyKrusaderOperaOsmo en RedNotebook. Via installatie van Wine is het al mogelijk om MS Office 2010 en 2007 (32bits versie) draaiend te krijgen. Toch ben ik nog niet tevreden over de stabiliteit van Outlook 2010 en 2007 en ook Powerpoint start domweg niet altijd op. Uiteraard heb ik ook ruzie met verschillende draadloze netwerkmodules. Gezien er ook nog gewoon gewerkt moet worden wordt dat een stukje bij beetje verhaal. Gewoon aansluiten via UTP werkt zonder problemen.

Xubuntu 14.04 Reviews 



En leuke goodies:

 

Geef een reactie

