Exit Uitingsvrij 2.0 forum

Afbeelding

In enkele jaren was er een aardig forum met een uitstekende layout en voldoende extra mogelijkheden ontstaan om jaren op vooruit te kunnen. Helaas heeft de provider anders beslist en zijn zooitje overgedaan aan Yuko. Dat heb ik geweten. Ik heb nergens om gevraagd maar mijn lay out is vernaggeld, de koppelingen werken niet meer en argeloze gebruikers krijgen niet enkel een kinder layout zum kotzen maar ook nog eens gezeik om donaties aan Yuko te doen om hun oren.

Vrolijk de tyfus met het volk achter Yuko. Ik heb een back-up van de belangrijkste teksten en begin gewoon weer helemaal opnieuw zoals ik dat ook na Uitingsvrij 1.0  gedaan heb. Met commercieel volk dat vooral geld wenst te slaan uit een forumgemeenschap communiceer ik niet. Ze hadden het beter bij de opbrengsten van de clicks kunnen houden en niet aan mijn lay-out en smiley-arsenaal moeten komen. Wat bij betreft bloedt Uitingsvrij 2.0 dood bij Yuko want ik ga *daar* niks meer posten en leg een nieuwe online database aan waarop evenals op Uitingsvrij 2.0 ook geforumd kan worden.

dk

Wie nog wat van aan daar geparkeerde data hebben wil doet er goed aan om zelf nog backups te maken van de teksten, filmpjes links die hij of zij belangrijk vindt. Het zal nog niet meteen weg zijn want het duurt vast nog even voordat men bij Yuko doorheeft dat ik mijn stutten getrokken heb. Er wordt nog wel het een en ander elders geherproduceerd maar dat zal geen ruim vier jaar werk zijn. Er komt een fris forum dat vooralsnog nauwelijks in gebruik zal verschillen van Uitingsvrij 2.0. Het zal niet van vandaag op morgen geregeld zijn maar het komt wat mij betreft wel binnen een maand in de lucht.

Ik word dus iets eerder dan door mij gewenst gedwongen om een nieuw phpbb3 forum uit de grond te stampen en helaas moet dat weer tussen verschillende bedrijven door gebeuren.

24 gedachtes over “Exit Uitingsvrij 2.0 forum

    • Ja. Ik was toch al bezig met iets anders omdat ik me wild ergerde aan opdringerige reclames (die ik eenvoudig kan onderdrukken maar waar minder handige forumers behoorlijk last van kunnen hebben), de onmogelijkheid om zelf iets aan de slechte forumzoekmachine te kunnen doen, de onmogelijkheid tot backup van een hele database en de onmogelijkheid gefabriceerde andere andere toevoegingen aan het forum te kunnen toevoegen. Door die verschrikkelijke migratie waarbij de mij juist goed bevallende lay out van UV2 verschrikkelijk geworden is, koppelingen niet langer werkten en filmpjes uit beeld verdwenen ben ik helaas gedwongen eerder in actie te komen.

      De belangrijkste informatie wordt ook gewoon op UV3 herplaatst en zal daar stukje bij beetje, soms samengevoegd en beter leesbaar herschreven weer gaan verschijnen. Ik laat Yuko het hele zooitje dat ze er zelf door mij ongevraagd en ongewenst van gebrouwen hebben. Dat zal er vast nog wel een paar jaar staan maar ik publiceer daar geen content meer. Ik heb niet de illusie dat zo’n bedrijf daar wat van leert maar ik raak ze in elk geval in de portefeuille. Want zonder nieuwe content geen clicks en teruglopende inkomsten.

      Bij de zoektocht naar een goede provider moet ik goed opletten dat ik geen op een of andere manier aan oliesheiks gelinkte of politiekcorrecte aanbieder tref want ik wil natuurlijk wel dat gereduceerde content blijft staan en ik heb er geen zin in dat woorden op een goudschaaltje gewogen moeten worden. Zelf de zaak in de hand nemen voor de kennelijk broodnodige controle betekent natuurlijk wel dat er een forumreglement moet komen om eventuele juridische haarkloverij voor te zijn.

      Wat mij betreft gaat het daarbij om een formaliteit en verandert er helemaal niks aan de manier waarop gemodereerd werd op UV2. Natuurlijk zie ik liever wat meer beschaving vorm krijgen maar het gaat bij een forum om een gemeenschappelijk verhaal uit ieder’s bijdragen. En dat betekent domweg dat ik ook wat mensen de ruimte voor eigenheid wil laten al prefereer ik zo nu en dan zelf een hele andere wijze van uitdrukken. Tenslotte nemen ook die mensen de moeite te posten en het forum met iets van hun eigen karakter in te kleuren. Zij maakten UV2 mede tot wat het was en droegen er op hun manier aan bij dat er leven in het forum zat.

  1. Ik heb alvast even uitgezocht hoe Uitingsvrij 3.0 in de steigers komt. Het wordt een PHPBB3 forum voorzien van thema Prosilver SE (http://bit.ly/1ghVtPn) zoals dat ook bij Uitingsvrij 2.0 het geval was. Ik ga iets meer met de lay out doen dan voorheen omdat ik nu zelf het hele verhaal in handen neem. Ook zal ik nu iets meer mogelijkheden hebben om dingen aan te passen. Uiteraard komt er weer een poll-mogelijkheid in en probeer ik zoveel mogelijk filmpjes werkend te krijgen door zelf alvast de benodigde phpbb codes in het forum te verwerken. Verwacht geen al te wilde dingen, ik houd de zaken graag strak en overzichtelijk en dus zoveel mogelijk als het er op Uitingsvrij 2.0 al voor de door mij ongewenste migratie uitzag.

    Omdat ik alles zelf wenst te controleren betekent het dat er goed gekeken moet worden naar een provider die voorbij politiekcorrectismen komt. Anders kan er niet een soortgelijk forumklimaat ontstaan als er op uitingsvrij 2.0 was. Ik zal ook wat duidelijker een forumreglement moeten gaan opstellen. Verwacht geen ellenlang verhaal ik ga er nog steeds vanuit dat degenen die graag meedoen er met elkaar iets moois van willen maken. Daarbij hoort wat mij betreft geen bemoeizuchtige moderatie al sluit ik niet uit dat er heel soms toch even op de rem gestaan moet worden.

    Als ik dan toch de zaken zelf moet gaan controleren en bij houden zullen er geen vervelende reclames in het forum komen. Bij Uitingsvrij 2.0 had ik geen andere keuze dan deelnemers verhelderen hoe die ellende te blokkeren was. Maar bij Uitingsvrij 3.0 nu komen dat soort trackers en pop ups er wat mij betreft domweg niet in. Ik heb er al zin an om een nieuw forum op te gaan zetten. Nadat het nodige papierwerk geregeld is en ik even wat dagen vrij kan maken voor de opzet in en richting zal het in de lucht komen.

      • Het komt wel goed hoor. Allen jammer dat het tussen de bedrijven door moet. Ik had liever op mijn eigen tijd voor verandering van provider gekozen. Het nieuwe forum krijgt zo’n beetje dezelfde lay out als het oude. De forumopbouw wordt iets anders. Het quoteforum gaat gewoon de kroeg in en het spelletjesforum wordt met sport samengevoegd. De informatie waaraan veel tijd besteed is en die relevant gebleven is komt gewoon weer terug. Maar aangezien ik alles met de hand mag gaan doen bespaar ik mezelf werk door zeker niet alles terug te zetten. Er kan altijd nog doorverwezen worden naar UV2 en bovendien kunnen mensen die dat willen ook hun eigen werk herproduceren zolang UV2 in de lucht blijft.

    • Ik gun die gasten van Yoko geen enkel woord meer met zo’n stunt waarmee ze me weer handenvol extra werk bezorgen. Ik zal daar niet meer inloggen en via dit weblog informatie door blijven spelen. Mogelijk denken ze dan bij een volgende twee keer na omdat ze het forumbezoek hard zien teruglopen (al verwacht ik niet dat vooruit denken bij die club het meest ontwikkelde talent is).

      Voor Uitingsvrij 3.0 raad ik degenen die (weer) willen meedoen aan om bij mail.com of een concurrent een gratis mailadres aan te maken en daarmee te registreren. Laat maar zo min mogelijk sporen na waaraan geldgulzigen ook maar iets zouden kunnen hebben. Ik zal daarover op Uitingsvrij 3.0 een meer uitgebreid stuk schrijven dat bij registratie in beeld zal komen.

  2. De opgegeven gebruiker is niet geactiveerd. Activeer je account en probeer opnieuw. Als je deze melding blijft krijgen, neem dan contact op met de beheerder.

    Heel slim. Neem contact op met de beheerder, maar dat kan niet als je niet kunt inloggen omdat om een of andere reden je registratie blijft hangen en je dus van de beheerder geen gegevens hebt… Nog een geluk dat het wereldwijde web tal van plaatsen voor vermaak en oriëntatie biedt.

      • I.D.D. leuk spul, en goed ook. Ik Hoor/merk het wel. Intussen wens ik je gaarne vrolijk de tyfus alvorens ik mijn Monte Christotje opsteek.

  3. Het ziet er naar uit dat er dit weekend of anders volgend weekend (afhankelijk van de tijd die mij ter beschikking staat en of de papieren tijdig in orde zijn) al een nieuw phpbb3 forum gefabriceerd kan gaan worden. Omdat ik het snel wil en met de kosten niet aan de hoogste boom wens te worden opgehangen zal het wel een nl.domein worden. Mogelijk betekent dat iets meer formele regels om eventuele juridische verhalen voor te zijn maar wat mij betreft verandert het forumklimaat daar niet of nauwelijks door.

    Meer volgt zodra er vorderingen zijn.

Geef een reactie

